Geen standaard afscheidsverhaal

Geen standaard afscheidsverhaal

De telefoon gaat ’s avonds laat. Heb je tijd om met de familie om de tafel te gaan om een Vaarwelwoord

te gaan schrijven? Ja, ik heb tijd. Zo start in de meeste gevallen mijn eerste contact.

De eerste 10 minuten

Wanneer ik bij de familie aanbel, vaak de volgende dag al, dan is het even over en weer aftasten. De eerste 10 minuten zijn erg belangrijk. Kan de familie mij, een totale vreemde, hun dierbare herinneringen en gedachtes toevertrouwen terwijl zij zo in hun verdriet gedompeld zijn? We kijken elkaar aan, we voelen en proeven wederzijds. Dit gaat lukken en we nemen ruim de tijd. Voor alles. En wat er verder nog bedacht en verteld moet worden. Een eerste kopje thee wordt ingeschonken. 

Familierelaties

Ik kom soms in situaties waar familieleden bij elkaar zitten en zichtbaar verlegen en ongemakkelijk zijn met elkaar. Er waren niet zoveel onderlinge contacten en nu is de situatie helemaal veranderd door het overlijden. Soms verlies je bij een overlijden veel meer dan een persoon. De familie valt uit elkaar nadat een van de ouders is overleden. Ik merk het dan tijdens de gesprekken. Dat er afstand is tussen familieleden of verwanten. Dat kan lastig zijn in ons gesprek en tijdens het onafwendbare afscheidsproces van de dierbare overledene.

Het verliezen van een dierbare is een van de moeilijkste uitdagingen binnen een familie. Dat heb ik zelf ook zo ervaren. Het kan opeens diep verdriet en oude pijn naar boven halen en dit leidt soms ook tot onenigheid en conflicten binnen de familie. Daarom weet ik dat mensen anders kunnen reageren tijdens momenten vol emotie. 

Er moeten veel dingen in wederzijds overleg geregeld en in gang gezet worden. Dan is het uit handen geven van het schrijven van de afscheidstekst, een Vaarwelwoord, vaak een opluchting. Je kunt dan beter in je eigen afscheidsbubbel blijven.

Geen standaard afscheidsverhaal 

Omdat ik van buitenaf kom, kan ik lastige vragen stellen. Ik ben niet gehinderd door soms moeizame onderlinge relaties, of ben beperkt door onderwerpen waar niet over gesproken wordt. Ik ken ze niet. Ik merk het wel als de vragen ontweken worden of dat er ronduit gezegd wordt dat dit deel niet besproken gaat worden. Dat is altijd goed, de nabestaanden bepalen de inhoud van hun Vaarwelwoord.

En nee, uiteindelijk wil de familie helemaal geen standaard verhaal, hun geliefde was niet standaard.
Geen enkele geliefde is standaard. Je zou elke dierbare overledene te kort doen.

Tip voor het schrijven van een Vaarwelwoord:

Zoek altijd naar een balans tussen emotie, een luchtige herinnering of een glimlach in je afscheidstekst.

Wat vind jij belangrijk om bij een uitvaart te horen over een overledene?

 

Kom je er zelf niet uit, laat gerust weten of ik wat voor je kan betekenen.

Scroll naar boven